W trekking

18 november 2011 - Puerto Natales, Chili

Na al jullie verhalen over ijs krabben en handschoenen aan gaan wij onze tas pakken voor een trekking door Torres del Paines, een national parc in Chili.
Onderweg  komen we terecht in een car race, de racewagens vliegen voorbij, van de grindweg was een  circuit gemaakt, waar we natuurlijk even gaan kijken, en nadat de zwart wit geblokte vlag gehesen is gaan we verder op weg naar het vertrekpunt van de trekking.
De de witte bergtoppen liggen verstopt in de wolken, het waait hard en ondertussen is het gaan regenen als we beginnen met de tocht. De 1 e dag is de tocht omhoog, op naar de de 3 Torres en daarna weer omlaag, de 1 e poot van de W.....
Het regent en het pad is glibberig omhoog en helaas weinig uitzicht en als we na een paar uur als verzoppen katten aankomen in de refugio, een hutje onderweg, doet een lekker warm bakkie ons goed..even de spullen drogen en daarna door naar boven.
We glibberen omhoog, handschoenen en muts op want het wordt steeds kouder en we komen aan bij een rotspartij, hier moeten we omhoog voor het laatste stuk...we klimmen en klauteren maar door de regen is het zo glad dat we niet verder kunnen, het laatste stukje missen we helaas maar de Torres' zijn toch in de wolken gehuld dus ja..weinig fotomomenten....
Na onze afdaling, blij dat ik glij....ahum komen we bij onze refugio, een gezellige hut waar we met z  n allen op slaapzalen liggen, net of we op kamp zijn...stapelbedden, een douche en met z'n allen aan een lange tafel eten, heel gezellig. Na het maaltje, hutspot met vis gaan we lekker ons...stapelbedje in diep onder de dekens want de wind waait buiten, maar ook in het hutje....
De volgende morgen schijnt de zon, heerlijk dus na een stevig ontbijt op pad voor het 2e deel van de W, de natuur is overweldigend en je bent hier echt alleen op de wereld,zo wijds en groot dat kun je niet uitleggen...wel de wind....als je thuis op je fiets zit of loopt en je komt bijna niet vooruit, dat is hier ook zo, vooral van die harde windstoten die je echt bijna wegblazen..en als we nou van die veertjes waren maar zeker na al die taartjes.....
We gaan verder en trotseren de wind, het is wel warm en dan loop ik met mijn snowboard broek ha ha , ik dacht dat het heel koud zou zijn, nou nee dus dus lekker zweten maar uiteindelijk komen we aan bij onze 2 e slaapplek. We zouden hier in een tentje  slapen maar het waait zo hard dat we toch in het hutje slapen, de tent zou gewoon wegwaaien en dus weer gezellig in de slaapzaal, allemaal mannen op de slaapzaal, en.....het bleef nog lang onrustig ha ha, veel gesnurk en af en toe een doffe scheet in de slaapzak, leve de vakantie!!
Om jullie niet teveel te belasten met al het wel en wee tijdens zo n tocht gaan we weer verder, we lopen nog 2 dagen, klimmen en klauteren en komen aan bij een gletsjer waar we in rubberboot terug gaan naar het vaste land, was weer een gave tocht en wat is het toch leuk zo n trekking, heerlijk....maar nu op naar een warme douche, patat en bier mmmhhhhh
We hebben de W trekking volbracht proost!!!!!!!
We gaan nu door naar Bariloche en Iguazu, naar de watervallen, tot later.....
Wat een leuke berichtjes,  leuk de verhalen van Loena, ik denk echt dat ze niet meer terug wil...en ben benieuwd naar de foto s...
Henk nog gefeliciteerd en Miranda jij ook gefeliciteerd met je verjaardag
Ronald, beterschap is alles goed gegaan...
En Annie...en Yvon, ben benieuwd naar jullie creatieve stukjes ha ha, vooral naar die van jou Yvon, een kale vlakte, net als hier bij ons.....
Verder iedereen de groetjes en dikke kus van ons
Lizzy gaat weer lekker op pad voor sieraden, heb al een stuk wrakhout in mijn tas zitten, mis alleen onze activiteitenbegleidster voor de ochtendgymnastiek......

1. Anja:
    18 november 2011
    Zoooooooo gaaf om dit te lezen!!! Ik heb in dezelfde refugios als een bezopen kat achter het kacheltje gezeten en in de slaapzalen tussen snurkende (grmbl) toeristen gelegen hahaha, maar wel heel gaaf zo'n trekking en de W is het allermooiste en een hele presta
    tie, goed gedaan, geweldig!! Jaaa en de wind, inderdaad, het water uit de meren zie je gewoon meegevoerd worden de lucht in en ik werd met enige regelmaat omver gewaaid, wat een natuurkracht, overweldigend!! Jammer dat jullie de torres niet van dichtbij hebben kunnen zien, maar da's nou eenmaal de consequentie van dat gebied, het regent daar vaak en je moet net geluk hebben. Op naar Argentinië nu dus, super!! In Bariloche woont Alejandro :D maar hij is op expeditie. Geniet van de heerlijke chocola daar en het meer is er prachtig! Echt zooo leuk dat jullie daar nu zijn!!!! Geniet ervan! En ik kijk weer uit naar jullie volgende berichtje. Mss zie ik jullie nog wel op de webcam van centro civico van Bariloche :P liefs, Anja
  2. Frank:
    18 november 2011
    Dit is weer vuurwerk in het reisverslag. Je schrijft zo gaaf dat we je gewoon kunnen volgen en je zien glibberen over al die ijsmassa's. Kan me voorstellen dat je zo af en toe aan een centrale verwarming denkt, een comfortabel huis, een Loena aan je voeten (het is zo'n scheetje en hij eet zo keurig de koekjes uit je hand!!!) en vooral niet te vergeten die heerlijke frietjes met mayo! Maar ja, je kunt niet alles hebben. Toch?
  3. Laura:
    Lieve schatten
    Wat een heerlijke verhalen inderdaad je beleefd het hele avontuur gewoon mee! Lekker op het Bergje en laten we vooral de biertjes niet vergeten. Ben benieuwd hoe de rest van de reis gaat worden maar het super om te weten wat jullie allemaal uitspoken!
    Tot het volgende verhaal
    X vanaf mijn nieuwe iPad dankzij rdgg :)
  4. Ad en Liek:
    19 november 2011
    Heej, klinkt weer goed zeg, lekker actief bezig!!
    Echt superleuk om te lezen!Heb weer een weekje school achter de rug, brrrrr (wel weer een toets in de pocket!)Ben erg benieuwd naar al jullie foto's, dat zal al een hele stapel zijn!
    Veel plezier bij het volgende avontuur!
  5. Hanny:
    Hey Jan en Dajan
    Ziet er allemaal weer gaaf uit zeg...
    Mooie foto´s...Leuke verhalen...alsof je het zelf beleeft.
    Heel veel plezier nog en een dikke kus.
    Groetjes Piet en Hanny
  6. tineke en Joop:
    19 november 2011
    Wat een mooi verhaal om te lezen want jullie schrijven het heel beeldend maar ik ben blij dat ik hier zit. Voor mij( tineke) is zo'n trekking niet aantrekkelijk. Voor Joop heeft dat wel leuke kanten. In Oeganda heeft hij dat ook heel wat keren gedaan. Heel veel plezier nog. groetjes tineke en joop
  7. Tonnie:
    We kunnen niet genoeg van jullie verhalen krijgen, geweldig! Het lijkt al jullie vorige reizen te overtreffen. Je beleeft het helemaal mee,leuk!
    Ronald ligt gestrekt, maar de operatie is gelukt! Frank is ook gek van Loena, hij komt haar af en toe uitlaten. Ze wijkt niet van z'n zijde, lees koekjes!! Genieten, nog een volle week! liefs Tonnie
  8. Marian {susie}:
    20 november 2011
    Daaag Da en jan.
    Eindelijk op je site gekomen via Annet.Leuk avontuur hoor,lijk me wel koud en nat.Wel mooie natuur hooor.
    Nou het toneelstuk zit er bijna in. Ben je daar nog een beetje aan het leren Lizzy,of heb je het te druk met klimmen en het genieten.Ik ga je zien.
    Groetjes Susie
  9. Eefje:
    21 november 2011
    Wat een waanzinnig mooie foto's! Kunnen we die op posterformaat nabestellen? Wat een fantastische belevenissen. En het is zo beeldend verteld idd dat je het ook echt meebeleefd: ge-wel-dig! :-)
    Geniet van de rest!
    Groetjes!
  10. Annet:
    Hey lieve vakantiegangers,

Eindelijk de tijd om even alle foto's te bekijken, wat een gave plaatjes zeg, helemaal top. Over een weekje heb ik jullie alweer opgehaald van Schiphol en zitten we aan de hollandsche maaltijd ha,ha. Wel gezellig hoor dat jullie weer naar huis komen, wel erg stil zonder onze telefoontjes, smsjes en niet te vergeten scrabble...
    Geniet nog van jullie laatste vakantieweek...

Dikke kus Annie
  11. marielle:
    21 november 2011
    He luitjes, wat een fantastische verhalen. Deze reis zal het aantal foto's wel zijn record halen zo te horen. Geniet er nog heerlijk van, groetjes uit Annen
  12. Angela:
    Echt super om te lezen wat jullie allemaal beleven.
  13. frans:
    22 november 2011
    ongelovelijk gaaf wat jullie daar allemaal beleven die refugio s is wel enigzins herkenbaar een bijzondere ervaring he wat een prachtige foto s vooral op die ijsmassa's ja wel wat aan de laate kant wat betreft de reactie hierop maar wil toch even vermelden dat het onwijs mooi is om jullie daar te zien op zo'n geletje. Welnu nog een prachtige tijd daar met heelveel avontuur je toneelhusband Dave en by de way studeren he !
  14. Irene:
    23 november 2011
    Hey vakantiegangers,
    Want een geweldige reisberichtjes allemaal! Wordt weer een mooi en flink dik foto-album dalijk! En dat jullie zo lang weg zijn..Hier maar saai,met het donkere mistige weer en vooral aan het werk..ach verschil moet er zijn. We missen jullie wel hoor, en zeker als we morgen naar de apres-ski-party in 3M gaan!! Zal wel even proosten en dan drink ik jullie flügeltjes ook wel op! Nou geniet nog van de toch alweer laatste week daar. Groetjes van ons!! X
  15. Yvon:
    24 november 2011
    Net de laatste foto's gezien. Ge-wel-dig! 't is daar prachtig! Het leek wel of jullie de enige waren totdat ik de schoenenfoto zag. (stinken zeker....?).
    Vanavond weer tonelen en volgende week ben jij Dajan er weer gezellig bij!! Leuk voor ons, jammer voor jou want dan zit het avontuur er weer op. Dusss, geniet maar goed en fijn van jullie laatste dagen in dat mooie land!
    Tot snel!!
    ps. Jan, je hebt haar tijdens de mooie tochten toch wel overhoort hé??