Ijs, ijs,en ijsjes

12 november 2011 - El Calafate, Argentinië

We komen aan in el Calafate, in een soort spookhotelletje, alles kraakt, piept, lampen gaan aan en uit, zelfs de boekenkist van Hugo de Groot staat er en op de achtergrond klinkt zware klassieke muziek....erg gezellig dus ha ha
De volgende morgen na een soort high tea ontbijt gaan we dik aangekleed naar het ijs, deze gletsjers hier zijn een van de grootste ter wereld dus ijsmuts op en gaan....
We gaan met een soort catamaran, en het is wel een paar uur varen over woeste golven, de wind waait om onze oren en de ijsschotsen drijven om ons heen...bijna waan je je op Antarctica zo ruig en koud terwijl het zonnetje hoog aan de hemel staat en de gletsjers kleuren in de mooiste diepblauwe tinten...fantastisch!!!
De gletsjers zijn echt enorm en dan zien we nog maar een heel heel klein stuk maar wat een ijsmassa en een dondergeluid als er een stuk in het water klettert, het is echt een muur  van ijs, en wat is dat bootje dan klein.....
Na deze tocht is het tijd voor een lekker biertje, het is heerlijk weer en in het dorpje waait het niet zo hard dus op naar het terras waar het lekker druk is, het is echt zo n  trekkersdorpje,  veel rugzakken en bergschoenen, mountainbikers en een super leuk sfeertje, en na al dat ijs, tijd voor IJS....ze hebben hier echt zulk lekker ijs, zeker het witte chocoladeijs ....mmmmmhhh
We kunnen niet genoeg krijgen van het ijs, de dus de volgende dag naar de Moreno gletsjer, die we eerst vanaf de kant zien, deze is ook weer Zo enorm en waar we na een boottocht en nu ook de gletsjer op gaan. Het is wel spannend, want de hele tijd hoor je het donderen, vallende ijsmassa s, de gletsjer is volop in beweging en met zijn enorme punten zal het een leuke tocht worden...
Dus de ijzers onder en op naar het ijs, weer echt genieten dit avontuur!!!!We lopen op de gletsjer joehoe dat is gaaf en met die ijzers kom je overal, maar wel opletten want de gaten en de enorme kraters gevuld met heel blauw water zijn vlak naast je maar uiteindelijk staan we midden in de wereld van Ijs, en wat ben je dan nietig in deze massa, die meer dan 1,5 km lang is en 135 m hoog is...en dan is er wiskey, on the rocks!!!
We gaan moe maar zeer voldaan terug waar we in een muziekcafeetje lekker onderuit gaan met een biertje en een pizza en op de achtergrond lekkere rockmuziek, life is good....!!!!
morgen gaan we met de bus verder naar Puerto Natales, Chili , waar we 5 dagen door het national parc gaan trekken dus tot later.....
Leuk jullie berichtjes, dikke kus voor iedereen en een dikke knuffel voor Loena xxx

1. Frank:
    14 november 2011
    Wat een avontuur weer! En wij maar klagen als er bij ons 5 cm sneeuw is gevallen. Dat is dus niets vergeleken bij de ijsmassa waar jullie nu tegenaan kijken. Geniet van al het moois. Ik geniet van foto's en verhalen.
  2. marjon:
    Hoi jan en dajan,dat klinkt weer geweldig. wat een pachtige foto's.
    Leuk dat wij ook mee kunnen genieten!!!
    xxx marjon
  3. Tresi:
    14 november 2011
    Fijn dat we mogen "meereizen"!
    staat een stukje op facebook: radiologie llz
    heel erg leuk!
    groetjes Tresi
  4. aline:
    14 november 2011
    Wat geweldig deze verhalen, ook al ben ik op een hoop plekken daar niet geweest, ik kan het gevoel wel een beetje terug halen. Geniet lekker daar!!!

liefs Aline
  5. angela:
    14 november 2011
    wat leuk om jullie weer te volgen. Genieten maar!
    groetjes angela
  6. Eefje:
    14 november 2011
    Hallo daar in die verre,zo wonderschone wereld!
    Dit is weer zo anders dan jullie eerder gedaan hebben..wat een ervaringen weer. En dan het contrast van een biertje op het terras :-)
    Op naar Chili!
    Groetjes!!
  7. Myra:
    14 november 2011
    Klinkt allemaal super! Geniet ervan. groetjes
  8. Tonnie:
    Het lijkt haast futuristisch! Fantastisch wat een belevenissen en wat leuk, dat we op afstand kunnen meegenieten. Over genieten te spreken: Loena is erg lief en geniet hier van alle aandacht. Pebbles ligt nu bij haar in de mand,schattig toch?! ze wil vast niet meer terug. Nee,hoor ze zal blij zijn als ze jullie weer ziet. Nog veel genieten en tot mails, liefs en een dikke "knor" van Loena.
  9. Tessa:
    15 november 2011
    Wat een super gave reis maken jullie weer mee!
    En de foto's spreken ook voor zich ;-)
    Heel veel plezier nog en geniet ervan,

groetjes Tessa
  10. Annet:
    Lieve vakantiegangers,
    Hier lag het ijs vanmorgen ook op de daken...maar is niks vergeleken met wat jullie hebben gezien.
    Reis is weer op jullie lijf geschreven, wat een belevenissen weer !! Vandaag lekker dagje vrij en vanmiddag knutselen bij deo, zal mijn best doen ha,ha :-) Vanavond met Liek tennisen, ik denk met handschoenen en muts op, brrr.
    Veel pleier en kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    dikke kus Annie
  11. Marianne Kemp:
    15 november 2011
    brr ik moest vanmorgen ook werr mn auto krabben... Al dat ijs... hahahaha
    veel plezier echt top..
  12. carola:
    15 november 2011
    Wat een 'coole' reis weer voor jullie! Ziet er geweldig uit...
    Moest vanmorgen op de fiets nog aan je denken Dajan, niet te hard door de bocht... ;-)
    Liefs,
    Carol
  13. martien en jeanne:
    Lieve vakantiegangers,
    Wat leuk,om jullie zo te volgen en ook spannend ,wat jullie allemaal meemaken,het lijkt wel `n film.
    Nog heel gezellige dagen en lieve groeten van ons.
  14. Cesar en Miranda:
    16 november 2011
    Leuke verhalen en mooie foto's zeg!
    Geniet ervan!

Gr. Cesar en Miranda
  15. Tonnie:
    17 november 2011
    Lieve Dajan en Jan,

Wat een verrassing, dat kaartje en wat lief! ik vind het fijn, dat jullie zo genieten. Loena vermaakt zich prima. Ze speelt veel met Pebbles en als ze er genoeg van heeft, laat ze dat duidelijk merken. Pebbles ligt heel vaak in haar mand, dicht tegen Loena aan.ik heb er foto's van gemaakt! Geniet nog maar lekker, de tijd vliegt voorbij, als je zoveel beleeft! tot mails, liefs en een dikke knuffel van Loena
  16. Arjan en Astrid:
    17 november 2011
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto s te zien.
    Nog veel plezier Xx
  17. Yvon:
    18 november 2011
    Ha reislustigen, hier alles z'n gangetje. Gezellig bloemen geschikt met je vervanger. Jammer dat je d'r niet verteld had dat ze het materiaal met haar buurvrouw (ik dus) moest delen! Nou ja, ze had een mooi en lekker vol bloemstukje.....
    Yankie doet je de groeten. Ze heeft nog niet ontdekt hoe ze deze site moet openen. Hopelijk komt ze daar achter voordat jullie weer terug zijn. Veel plezier!! Ik kijk uit naar jullie volgende berichtje! Liefs, Yvon
  18. tineke en Joop:
    19 november 2011
    Bekende plaatjes van die prachtige ijsmassa's . Onze dochter en schoonzoon hebben hun huwelijksreis daar naartoe gemaakt. Zij zijn zo enthousiast dat ze het nog een keer willen gaan doen maar dan met de kinderen. Heel veel plezier nog. Tineke en Joop
    ps. het decor vordert gestaag